Aristotelův Assos, chrám bohyně Atény

Sapa, Vietnam, Ásie, Vit Lastovka, Jaknacesty.cz (1)

Odpoledne jsme se vrátili zpět do Çanakkale kde jsme se rozloučili a popřáli si hodně štěstí na cestách. Dalším místem kam jsem směřoval byl Ayvacik a tak jsem se vydal na zastávku za místním vyvolávačem. Byla to jen zastávka pro minibusy na kraji silnice a řidiči měli takřka pokaždé naspěch. Co chvilku vyvolávač vykřikoval jména měst kam měl namířeno následující minibus. Snažím se zaslechnout něco co se podobá jménu Ayvacik. Pár takových už jsem zaslechl ale po každé to byl planý poplach. Když najednou, s blížícím minibusem zaslechnu Ayvacik a zaznamenám od vyvolávače výrazné mávnutí na znamení, že to už je ono. A jede se….

Jsem natěšený. Assos, za kterým se do Ayvaciku jezdí, možná nevyniká monumentalitou a u řady cestovatelů zaznamenám prázdný výraz v obličeji po vyslovení názvu Assos, nicméně to mu neubírá na významu. Spíš mi to zajišťuje, že tam budu opětně skoro sám, nerušen davy.
A v čem je význam Assosu? Poté co Aristoteles opustil Platonovu školu v Athénách vydal se právě do města Assos kde za přispění krále Hermiase otevřel svojí akademii. Zde se oženil za Pithií a adoptoval syna krále Hermiase. Po vpádu Peršanů a zabití krále se Aristoteles přesunul do Makedonie, které vládl jeho dobrý přítel Filip II. Makedónský. Aristoteles se po té stal učitelem nadějného mladíka, kterého známe jako Alexandr Veliký. I kdyby v Assosu už nezůstal kámen na kameni, tak už jen pro tyto historické souvislosti stojí za to navštívit místa kde působil a vyučoval Aristoteles. Assos, mi ale ve finále poskytl daleko větší radost než jen pocit, že stojím na místě kde působil jeden z nejvýznamnějších filosofů.
V Ayvaciku na autobusovém nádraží jsem si sedl do místního občerstvení. Ptám se mladého Turka co mě obsluhuje v kolik jede minibus do Assosu nebo jak se dnes vesnice jmenuje do Behramkale. “ Žádný autobus tam nejede, ale můj kamarád je taxikář (jaká náhoda) a ten Vás tam odveze“. Přes parkovací plochu vidím, jak ze dveří místního dopravce vychází starší pár. Dojedl jsem, zaplatil a vyrazil k nim. Minibus do Assosu samosebou jezdí ale další pojede za hodinku. Po chvíli přijel neoznačený minibus a začal nakládat partu mladých Turků. Za zeptání nic nedám a tak se ho ptám jestli nejede do Assosu. Mám štěstí, dohodneme se na 4TLR a zaplňuji poslední místo v minibusu, který má namířeno do 14km vzdáleného Assosu.

rozvaliny chrámu Athény v dórském stylu ve městě Ayvacik, Turecko

Jedeme krajinou jako vystřiženou z řeckých bájí a mýtů. Kopcovitá krajina a kamenitá půda, na které těžko něco vypěstujete, jen olivovníků se tu může dařit. Spousta trsů trávy malých velkých keřů, kupodivu sem tam míjíme malé bažiny. Voda tu evidentně nechybí. Jen s velkým úsilím udržují místní malá políčka, která se čas od času objeví. Vedle každého je pak hromadu vyoraných kamenů.
Rychle si sháním ubytování a vyrážím. Na Akropoli budou zavírat tak kolem 18 h. Plánek Akropole se zašlým nápisem piva Efes Light naznačuje, kdo tuto tabuli zaplatil. U celé řady památek najdete informační tabule i s vypsanými sponzory. Napadá mě, že u nás místo toho máme: tento projekt byl financován z dotací EU……

Taky chceš cestovat a žít v zahraničí a nevíš jak na to?

Odebírej osobní cestovatelské rady a tipy ze všech koutů světa

Tvé soukromí je pro mě vším. Když tě cestování přestane zajímat, stačí odhlásit odběr.

Something went wrong. Please check your entries and try again.