Cestou do chrámového komplexu My Son

Sapa, Vietnam, Ásie, Vit Lastovka, Jaknacesty.cz (1)

Když jsem před 8 lety sledoval jeden z dílů pořadu Top Gear, přál jsem si prožít něco podobného. Zapisoval jsem si tenkrát místa, kterými projížděli, a plánoval je navštívit také, ale určitě ne na motorce.
Pánové z Top Gearu to vzali, pravda, ve velkém stylu, a proč ne, když to bylo placené BBC. Ale i když se omezíte jen na půjčení motorky v každém městě, do kterého se dopravíte autobusem, i tak si užijete dost zábavy a adrenalinu. A i ten oblek na míru si můžete ve městě Hoi An nechat ušít.
Motorku jsem si původně plánoval půjčit jen v Sapě, abych mohl projet okolní vesnice. Ale nakonec se to ukázalo jako nejlepší řešení v každém městě, kde jsem byl. Hanoi jsem ještě vynechal, na provoz ve velkém městě už člověk musí mít něco najeto. Nakonec ale byla motorka nejlepší a nejrychlejší způsob jak se dostat na místo, které jsem chtěl navštívit. V tomhle je potřeba ocenit velkou podnikavost Vietnamců. Není nic jednoduššího než pronajmutí motorky. Skoro každý hostel je tak trochu cestovka, půjčovna, prodejna potravin, a skoro každá prodejna potravin je tak trochu i půjčovna a cestovka. Půjčení je tak kolem 5-8 USD na den plus benzín, a ten je tak za 3-5 USD za celodenní popojíždění. Podle toho to ale někdy taky dopadne. Někteří baťůžkáři přecení své schopnosti, nebo mají jednoduše smůlu, a tak občas uvidíte někoho s převázanou rukou nebo nohou.

rozvaliny chrámů v My Son na seznamu UNESCO
rozvaliny chrámů v My Son na seznamu UNESCO

V každém městě, kam přijedete, se můžete ubytovat v hostelu, který vám nabídne několik typů výletů, a na vás už je si jen vybrat a zaplatit. I toto je způsob, jak se pohybovat po Vietnamu, a spousta mladých lidí ho volí. Pro mne je větší zábava když se na dané místo dopravím místním MHD, nebo jako v případě Vietnamu půjčeným skútrem. A to i za cenu, že se tam pro bloudění dostanu o několik hodin později anebo taky vůbec. Vždy je riziko, že neuspějete, když si vyberete vlastní způsob, ale ta radost, když se vám to podaří, to nahradí. Na motorce je to i daleko větší svoboda, a když se vám na nějakém místě nebude líbit, prostě odjedete dřív. No a pak ta rychlost a vítr ve vlasech 🙂 .
My Son, kam jsme měli dnes namířeno, je nejzajímavější památka poblíž Hoi Anu. Bývá někdy přirovnáván k Angkor Watu v Kambodži. Tak jako Hoi An je přirovnáván k italským Benátkám. Jak už to s podobnými srovnáními většinou je, tak obě pokulhávají na obě nohy. To ale nijak nesouvisí s tím, že obě místa stojí za návštěvu.
My Son se dá srovnávat s Angorem a Khmerskou kulturou obdobím vzniku, typem architektury a náboženstvím, které tou dobou dominovalo celé jihovýchodní Asii. Několik kamenných lingamů rozmístěných po celém areálu a pár nápisů na sloupech naznačují, že se jednalo o hinduismus. Ten byl úzce spjat s Čamskou kulturou, která dominovala území dnešního středního Vietnamu v období od 7. do 15. stol. n. l. I když Čamská kultura dále existovala, na svém území byla postupně vytlačena Viety, kteří expandovali z míst svého původního osídlení na severu dnešního Vietnamu v okolí Hanoje. Poslední tečkou pro svébytnou Čamskou kulturu byla roku 1832 anexe jejich zbývajícího území Vietnamským vládcem Minh Mangem. Dnes žijí Čamové jako národnostní menšina ve Vietnamu, Laosu a Kambodži. A právě v období své největší slávy soupeřila Čamská kultura se svým mocným západním soupeřem, Khmérským impériem, které sídlilo na území dnešní Kambodži, Laosu a velké části dnešního Thajska.
S Embar jsme proti našim zvyklostem zvolili pro návštěvu My Sonu ranní hodiny, a tak jsme v 6:30 sedli na motorku, kterou jsme si půjčili večer před tím.


Vietnamci jezdí jako prasata! Je to skutečně zážitek se pohybovat po Vietnamských silnicích. To bude asi zážitek všude v Asii, ale z motorky to vypadá ještě hrozivěji. Někdy mi ani rozum nebere věci, co se na silnici dějí. Když už si zvyknete, že na motorce se dá vést skříň napříč, lednička, a populární jsou i předměty jako sekačka s ostrou čepelí vždy neomylně ve výši vaší hlavy, tak si to najednou proti vám ve vašem pruhu namíří Vietnamec na skútru se třemi čuníky. Aby toho nebylo dost, tak vesničané přišli na to, že od sluníčka rozpálená asfaltová sinice se dá perfektně využít na sušení naloupané kukuřice. A jak se po takovém souvislém pásu čerstvé kukuřice jede nemusím snad ani popisovat. To když se vám nepodaří včas vyhnout.

Taky chceš cestovat a žít v zahraničí a nevíš jak na to?

Odebírej osobní cestovatelské rady a tipy ze všech koutů světa

Tvé soukromí je pro mě vším. Když tě cestování přestane zajímat, stačí odhlásit odběr.

Something went wrong. Please check your entries and try again.